Tunnelbanetanterna: Klimataktivister inte problemet för ambulanser.

Replik på: Per Geijer, säkerhets- och beredskapschef, Transportföretagen:
”Att fria miljöaktivisterna äventyrar Sveriges beredskap”

Per Geijer gör ett försök i DN 8/8 att cementera myten om den stoppade ambulansen i samband med en aktion från ”Återställ våtmarker” på en motorväg i Solna i augusti 2022. Problemet är att den inte är sann.

För den som läser Högsta domstolens dom framgår att inte fyra, utan endast en ambulans under utryckning blev försenad. Utryckningen var ”inledningsvis klassificerad som ett prio ett-fall, men det visade sig senare att någon livsfara inte hade förelegat”. Dessutom hade demonstranterna enligt Högsta domstolen ”viss beredskap för att kunna släppa fram ambulanser och andra utryckningsfordon”.

Blockering av utryckningsfordon är ett stort samhällsproblem, men det är knappast klimataktivister som står för detta. Det är badgäster som felparkerar vid badplatser och gör att räddningstjänsten inte kommer fram. Det är för höga lastbilar som fastnar under broar och i tunnlar, något som inträffat i Klaratunneln i Stockholm vid två tillfällen bara den senaste veckan. Men även de som kör på en motorväg har ett ansvar.

I 2 kap 5 § Trafikförordningen står: ”En trafikant skall lämna fri väg för utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning”. Varje person som framförde ett fordon på den blockerade motorvägen hade alltså en skyldighet att se till att ambulanser kunde komma fram. Ändå försenades ambulansen. Hade det varit en olycka som orsakat stoppet hade ambulansen inte kunnat komma fram till olycksplatsen.

Den icke-livsfarliga utryckningen blev försenad i 10 minuter, men alltså inte på grund av att klimataktivisterna blockerade vägen, utan för att ambulansen hindrades av de köande bilisterna. Det är möjligt att Per Geijer har rätt i att polisen kunde skött situationen bättre, men det stora problemet är att bilister tillåts blockera vägar på detta sätt. Vad vi känner till åtalades inte en enda bilist i samband med denna händelse.

Att klimataktivisterna friades äventyrar inte Sveriges beredskap. Tvärtom är Sveriges beredskap beroende av att privatbilismen inte ges högsta prioritet i alla lägen. Det skulle ge plats på vägarna för både hemtjänstpersonal, hantverkare och utryckningsfordon, och borde även ligga i Transportföretagens intresse.