Väsentligt billigare kollektivtrafik. Gratis kollektivtrafik utanför rusningstid.

En bil som inte släpper ut någon koldioxid själv (och alltså inte har någon straffskatt specifikt för detta) har 360 kronor i fordonsskatt per år. Till detta kommer 69 kronor i vägtrafikregisteravgift. För 429 kronor per år är det alltså möjligt för en bilist att köra bil på hela det svenska vägnätet med untantag för några få broar som har en speciell avgift.

För en kollektivtrafikresenär är det mycket dyrare att få tillträde till trafiken. En kollektivtrafikresenär som bara vill resa i Stockholms län behöver betala 11 130 kronor per år (SL:s årskort för vuxna) för att få tillgång till den offentliga infrastrukturen.

Den som vill kunna resa i hela Mälardalen behöver betala 37 170 kronor per år (Movingo årskort).

För hela Sverige är den lägsta kostnaden 67 650 kronor per år (SJ årskort silver 47 650 kronor med Resplus-tillägg 20 000 kronor).

För en cykel- eller gångtrafikant finns det visserligen ingen avgift, men å andra sidan är inte vägarna säkra för dessa trafikanter utanför vissa begränsade områden.

Den nuvarande situationen är inte rimlig. Vi vill ha väsentligt billigare kollektivtrafik och gratis kollektivtrafik utanför rusningstid. Detta löser inte situationen för cykel- och gångtrafikanter, men detta tar vi upp under vår punkt som handlar om att trafikmiljön ska vara tillgänglig för alla.